header.png

Categorie Activiteit
2019-05-07 Sociëteit 1 - Biljartkampioen Rondje Bergh

1biljartteam van Sociëteit kampioen van Rondje Bergh

Concentratie, tactisch spelen en steeds weer vooruit denken zijn heel belangrijk

v.l.n.r: André Groenhuizen, Henk Kinnaer, Ramon Nijland, Henk Nijland en Jan Vleggaar                                                                                     (foto PR-Sociëteit)

Dinsdagavond 7 mei is het 1e biljartteam van Sociëteit De Vriendschap kampioen geworden van Rondje Bergh. Het was al bijna middennacht toen de voorzitter van Rondje Bergh, Horst Verdaasdonk, de kampioensbeker aan het 1e Soos team kon overhandigen.

Biljartvereniging Rondje Bergh bestaat bijna 40 jaar en is niet meer weg te denken uit ’s-Heerenberg. Bijna ieder café in 's-Heerenberg heeft wel een of meerdere eigen biljartteams en die spelen weer tegen elkaar. In een onderlinge competitie worden door circa tachtig leden, die in vijftien biljartteams spelen, fel gestreden om het clubkampioenschap.

In het clubgebouw van Sociëteit De Vriendschap moest die avond het 1e Sociëteitsteam vier partijen van dertig beurten spelen tegen het team van Dolle Graaf 1. De spanning steeg ieder uur bij de Sociëteit, want Café ’t Olde Veld en de Vöskes uit Stokkum waren ook nog onderlinge wedstrijden aan het spelen en konden, mits ze genoeg punten behaalden, ook kampioen worden. Tot de slotfase bleef het spannend.

mooie prestatie
Iedereen heeft gestreden om het kampioenschap, maar het 1e Sociëteitsteam wist de meeste punten te behalen en beslag te leggen op de eerste plaats en de kampioensbeker te bemachtigen. Een hele mooie prestatie voor het Sociëteitsteam bestaande uit Henk Kinnaer, Jan Vleggaar, Henk en Ramon Nijland en André Groenhuizen.
De heren hielden het hoofd koel en deden wat ze moesten doen. Dit kampioenschap winnen had zeer zeker te maken met het heengaan van hun biljartmaatje Marcel Holtslag. Hij was de grote gangmaker van het 1e biljartclubteam en de beste en belangrijkste biljarter. Helaas is Marcel eind januari op veel te jonge leeftijd overleden. Hij droomde ervan om kampioen te worden met zijn team. Daarom heeft zijn team er alles aan gedaan om die droom van Marcel uit te laten komen en dragen het kampioenschap aan hem op. Marcel was een geliefd biljartmaatje, bij iedereen bekend en een graag geziene gast. Hij was de gepassioneerde overbrenger van het biljartvirus bij Sociëteit de Vriendschap.

Door Marlous Velthausz