header.png

Geplaatst 7-07-2019
Geschreven door Contentbeheerder
Categorie Activiteit
’s-Heerenberg – Zaterdagmiddag rond half drie had Sociëteit De Vriendschap een tweede schutterskoningin in haar 160-jarig bestaan. Barbara van Elst wist na 79 schoten de houten vogel van het stokje te halen.
Barbara is een rasechte schuttersdame. In haar geboorteplaats Milsbeek zit ze bijna 25 jaar bij de schutterij, maar sinds ze samenwoont met haar partner Boudewijn Jansen heeft ze al haar kennis en techniek over het schieten mee naar ’s-Heerenberg genomen.

De vooraankondiging in deze krant loog er niet om: de dames hebben zich weer laten zien bij Sociëteit De Vriendschap. Bij veel verenigingen is het niet mogelijk dat dames mee kunnen schieten, daar willen ze die eer aan de mannen laten om schutterskoning te worden, maar Sociëteit De Vriendschap loopt hiermee ver vooruit en laat de dames die lid zijn al vier jaar mee schieten. In die paar jaren is het al voor de tweede keer gelukt dat er een dame koningin is geworden.

Nadat rond de klok van 12.00 uur de kandidaten zich voor de koningstitel hadden ingeschreven, werd begonnen met het schieten op de houten vogel. Het openingsschot werd traditiegetrouw gedaan door de koning van het afgelopen jaar: Guido Seegers.
In totaal hadden 44 heren en dames zich ingeschreven. De hals schoot John Heuvel eraf, de staart Willem van Halteren, de linkervleugel Mark Seegers en de rechtervleugel kwam toe aan Herman Wissenburg. Hierna moest er op de romp worden geschoten. Boudewijn Jansen die net voor Barbara aan de beurt was schoot een stukje van de romp eraf en de vogel hield nog stand, maar het was uiteindelijk Barbara die het restant van de romp met een welgemikt schot eraf knalde en zich Koningin van Sociëteit De Vriendschap 2019 mag noemen. De Sociëteit heeft er weer een enthousiaste en stralende koningin bij.

Tijdens de feestvreugde werden er zaterdagmiddag ook nog twee leden, Piet Driessen en Theo Evers, gehuldigd voor hun 40-jarig lidmaatschap van de vereniging. Uit handen van voorzitter Ed de Haas kregen ze een mooie oorkonde en een bos bloemen.
Zondagmiddag en kermismaandag waren er nog diverse schietactiviteiten bij het clubgebouw aan de Montferlandsestraat.
[Foto's]